Tantárgy neve: Építéskivitelezés és szervezés I
|
Kreditértéke: 4
|
A tantárgy besorolása: kötelező (Építőipari specializáció)
|
A tanóra típusa: 2 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 48 óra az adott félévben
Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):
|
A számonkérés módja: kollokvium
Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):
|
A tantárgy tantervi helye: 5. félév
|
Előkövetelmények: −
|
Tantárgyleírás:
|
A hallgatók betekintést nyernek az építőipari beruházások előkészítésébe, megismerik a különböző építési technológiákat valamint a költségvetéshez használható tételrendszereket. Megismerkednek a költségvetés készítéshez szükséges szoftverek használatával illetve elsajátítják azok megfelelő kezelését. Megismerik továbbá az árképzés különböző módjait, a költségvetés formáját, felépítését, a különböző számlázási formákat. Megismerik az organizációs tervek alapvető elemeit elkészítési módját, az időütemtervek készítését, azok szakmai sajátosságait valamint az ezek elkészítéséhez szükséges szoftverek használatát.
|
Irodalom
|
Kötelező és ajánlott irodalom:
- Lámer G., dr. - Szűcs E, dr.: Építési folyamatok szervezése. Budapest, Terc Kft., 2013.
- Lámer Géza, dr.: Költségszámítás és árképzés. DE. MK. Menedzser tanszék, 2010. Kézirat. 2011.
- Lámer Géza, dr.: Az építési munkák szervezése. DE. MK. Menedzser tanszék, 2010. Kézirat. 2011
- Építési műszaki ellenőrök kézikönyve. Főszerk.: dr. Gyulai Judit, dr. Kiss Jenő. TERC, Budapest 2001.
- Építési műszaki ellenőrök kézikönyve 2. Főszerk.: dr. Gyulai Judit, dr. Kiss Jenő. TERC, Budapest 2005.
- Felelős műszaki vezetők kézikönyve. Főszerk.: Greskovics Sándor. TERC, Budapest 2005.
- Kocsis Ferenc, dr. – Móry László dr.: Építésvezetők Kézikönyve. ÉTI, Budapest, 1990.
- Takács Ákos: Építési Beruházások kézikönyve. A gondolattól a kulcsátadásig. TERC, Budapest 2004.
- Takács Ákos – Dr. Neszmélyi László – Somogyi Miklós: Építéskivitelezés-szervezés. Szega Books, Pécs, 2008.
- Tóti Magdolna – Wehner Marianna: Építésszervezés, építéskivitelezés. Nagy és Társa Nyomda és Kiadó Kft., Budapest, 2005.
|
Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek
|
a) tudása
- Ismeri az épületszerkezetek és az épületgépészeti rendszerek diagnosztikai módszereit, az épületeken belül az egészséges és biztonságos életvitelt biztosító komfortkövetelményeket, valamint a belső környezet minőségét befolyásoló tényezők hatásmechanizmusát
- Rendelkezik kockázatmenedzsment ismeretekkel, valamint a tervezési feladatok organizációjához, tenderbonyolításához, kivitelezés szervezéshez, szakágak közti koordinációjához szükséges ismeretekkel
- Ismeri a létesítmények építészeti, épületszerkezeti, tartószerkezeti elemeit, az épületgépészeti és épületvillamossági berendezéseket és rendszereket, valamint az épületinformatikai, épületfelügyeleti és irányítástechnikai eszközöket.
b) képességei
- Képes a szakterületét támogató szoftverek és informatikai rendszerek felhasználói szintű kezelésére, alkalmazására.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni, korszerű ismeretszerzési adatgyűjtési módszerek felhasználásával
- Alkalmas a létesítmények üzemeltetésével, fenntartásával, felújításával kapcsolatos diagnosztikai vizsgálat elkészítésére, létesítményeinek auditálására, energetikai tanúsítások elvégzésére, értékbecslésre, facility managementi feladatok ellátására
- Képes felmérni egy létesítmény energetikai állapotát, elemzéseket készíteni és koncepciókat készíteni létesítmények energetikai felújítására, rekonstrukciójára vonatkozóan
c) attitűdje
- Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
- Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
d) autonómiája és felelőssége
- Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában.
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
- Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
|