Tantárgy neve: Építészet alapjai I
|
Kreditértéke: 4
|
A tantárgy besorolása: kötelező (Építőipari specializáció)
|
A tanóra típusa: 2 óra előadás / 1 óra gyakorlat, összesen 36 óra az adott félévben
Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):
|
A számonkérés módja: évközi jegy
Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):
|
A tantárgy tantervi helye: 3. félév
|
Előkövetelmények: −
|
Tantárgyleírás:
|
A hallgatók bevezető ismereteket nyernek az építészet köréből. A kurzusban az építészetet annak általánosabb formájában értelmezzük, és az építészet elemeinek tekintjük az építmények tervezését, építését és üzemeltetését. Ennek megfelelően a hallgatók áttekintő képet kapnak egyrészt az építményekről (azok fogalma, csoportosítása és leírása), az építményeket érő hatásokról, az építményekkel szemben támasztott követelményekről. A kurzusban áttekintjük az építmények építő köveit, úgymint az építőanyagokat, a félkész- és a késztermékeket. A hallgatók megismerkednek az építési folyamatokkal, azon belül az építmények megvalósításának előkészítésével, az építmények tervezésével, az építmények megvalósításával, az építmények üzembe helyezésével és fenntartásával, valamint az építmények felszámolásával.
|
Irodalom
|
Kötelező irodalom:
- Lámer Géza, dr.: Építési alapismeretek. Építési ismeretek 1. kötet. Sorozatszerkesztő Lámer G. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen, 2021.
- Varga Zsolt Ferenc, dr.: Geodéziai alapismeretek. Építési ismeretek 2. kötet. Sorozatszerkesztő Lámer G. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen, 2018.
- Lámer Géza, dr. – Szoboszlai Béla: Bevezetés a geotechnikába. Általános ismeretek. Építési ismeretek 3. kötet. Sorozatszerkesztő Lámer G. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen, 2019.
Ajánlott irodalom:
- Lámer Géza, dr.: Épületszerkezetek. Budapest, Terc Kft., 2013.
- Lámer Géza, dr. – Szűcs Edit. dr.: Építési folyamatok szervezése. Budapest, TERC Kft., 2013.
- Takács Ákos – Neszmélyi László, dr. – Somogyi Miklós: Építéskivitelezés-szervezés. Szega Books, Pécs, 2008.
- Takács Ákos: Építési Beruházások kézikönyve. A gondolattól a kulcsátadásig. TERC, Budapest 2004.
- Palotás László, dr. (szerk.): Mérnöki kézikönyv. 1-4. kötet. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1981-90.
- Országos Településrendezési, Építési Követelmények (második, javított kiadás). (Szerk. Gantner Lászlóné – Ráth György) ÉTK., Budapest, 2000.
|
Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek
|
a) tudása
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
- Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
- Ismeri a beruházások, továbbá fejlesztési projektek műszaki kivitelezésének főbb eljárásait, módszereit.
- Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit és problémamegoldó technikáit.
- Ismeri a szűkebb műszaki szakterület technológiáit.
b) képességei
- A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.
- Képes műszaki, technológiai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.
- Képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
c) attitűdje
- Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
- Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
d) autonómiája és felelőssége
- Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában.
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
- Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
|