Ábrázoló geometria

Az ismeretkör: Ábrázoló geometria

Kredittartománya (max. 12 kr.): 4

Tantárgyai:  Ábrázoló geometria

 

Tantárgy neve:

Ábrázoló geometria

Kreditértéke: 4

A tantárgy besorolása:  kötelező

A tanóra típusa: 1 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 36 óra az adott félévben

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):

A számonkérés módja: évközi jegy

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):

A tantárgy tantervi helye: 1. félév

Előkövetelmények: -

Tantárgyleírás:

A tantárgy célja a mérnöki munkához szükséges látásmód fejlesztése, a kétdimenziós rajz és a háromdimenziós valóság közti kapcsolat érzékelésének kialakítása, a térbeli geometriai viszonyok elemzése, az elemzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudás elsajátítása. A kurzus célja, hogy a különböző térbeli alakzatok párhuzamos vetítéssel előálló képeinek szabályszerűségeit bemutassa és ezeket használja a feladatmegoldások során. Monge-féle kétképsíkos eljárás és axonometrikus ábrázolás segítségével olyan mintafeladatok kerülnek megoldásra, melyekkel a kurzus a későbbi számítógépes modellezést is támogatja.

Témakörök:

Axonometria és perspektíva alapjai, vetületek értelmezése, Monge-féle kétképsíkos ábrázolás, térelemek ábrázolása, illeszkedési-, metszési feladatok, valódi mérettel kacsolatos szerkesztési módszerek (transzformáció), síklapú testek ábrázolása, metszésük egyenessel, síkkal, testek áthatása, forgásformák.

Irodalom

Kötelező irodalom:

Ajánlott irodalom:

  • Pék, J. - Strommer, L. Ábrázoló geometria - előkészítő tankönyv középiskolások számára, BME, Budapest, 2019.
  • Bársony István: Műszaki ábrázoló geometria. (tankönyv), SzegaBooks Kft, 2008. ISBN 9638679284
  • Árvainé Molnár Adrien, Nagyné Kondor Rita, Papp Ildikó, Perge Erika: A térszemlélet fejlesztésének lehetőségei a műszaki képzés keretében, Digitális tankönyvtár, 2013. https://dtk.tankonyvtar.hu/handle/123456789/3907

Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek

  1. tudása

- Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.

- Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.

  1. képességei

- Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.

- Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel.

- Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló képességgel.

- Képes a gyakorlatban is alkalmazni a szakterületéhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek előírásait, követelményeit.

- Képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.

  1. attitűd

- Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.

- Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.

- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.

  1. autonómiája és felelőssége

- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.

- Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.

- Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végiggondolására.

- Felelősséget vállal szakmai döntéseiért.

 

 

Tantárgy felelőse: Dr. Perge Erika adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): Dr. Papp Ildikó adjunktus, PhD. Nagyné Dr. habil. Kondor Rita, egyetemi docens, PhD, dr. habil.

 

Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)

Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 28. 08:04