Tantárgy neve: Alkalmazott biológia |
Kreditértéke: 4 |
|
A tantárgy besorolása: kötelező |
||
A tanóra típusa: 2 óra előadás, 1 óra gyakorlat, összesen 36 óra az adott félévben Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): |
||
A számonkérés módja: kollokvium Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): |
||
A tantárgy tantervi helye: 3. félév |
||
Előkövetelmények: − |
||
Tantárgyleírás: |
||
A hallgatók megismerkednek az élőlények és az élőhelyük közötti kapcsolattal. Betekintést nyernek abba, hogy az élőlények, köztük az ember milyen hatással van a környezetre, illetve az egyes környezeti változások miként hatnak az élőlényekre. Ismereteket szereznek az élőlények rendszertani besorolásáról, a biodiverzitás megőrzésének fontosságáról. A genetikai információ átadás menetének jobb megismerésén keresztül a hallgatók átfogó képet kapnak a genetikai rendellenességek, betegségek, a genetikai változások és a biotechnológiai eljárások hátteréről, köztük a genetikailag módosított élőlények előállításának és használatának előnyeiről és veszélyeiről. Megismerik a növényi és állati eredetű élelmiszer alapanyagok termelésének, előállításának, feldolgozásának alapjait, ismereteket szereznek az egészséges táplálkozásról, táplálkozással összefüggő betegségekről. A mikrobák szerepe a környezetünkben, az elemek körforgásában, a környezetvédelmi eljárásokban, az ipari folyamatokban, pl. gyógyszergyártás során, élelmiszeriparban. Betegséget okozó mikrobák rövid áttekintése, fertőző betegségek terjedése és az ellenük való védekezés. |
||
Irodalom |
||
Kötelező irodalom:
|
||
Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek |
||
a) tudása - Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait. - Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit, azok egészségre és biztonságra való hatásmechanizmusát.
b) képességei - A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Képes az egészségmegőrzéssel kapcsolatos információk értelmezésére, hasznosítására, az egészségfejlesztési ismeretek alkalmazására, az egészséget és a hatékonyságot támogató munkahelyi környezet kialakítására. - Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.
c) attitűdje - Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre. - Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse. - Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
d) autonómiája és felelőssége - A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. - Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért. - Felelősséget érez munkahelyéért és beosztott munkatársaiért. |
Tantárgy felelőse: Dr. Szendrei János, egyetemi docens, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): - |
Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)
Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)