Strukturális épületszerkezettan

Az ismeretkör: Épületszerkezetek

Kredittartománya: 8 kredit

Tantárgyai:   1)  Épületszerkezetek tervezése 3./Strukturális épületszerkezettan

2) Épületszerkezetek tervezése 4.

 

Tantárgy neve: Strukturális épületszerkezettan

Kreditértéke: 4

A tantárgy besorolása: kötelező (Építőipari specializáció)

A tanóra típusa: 1 óra előadás / 3 óra gyakorlat, összesen 48 óra az adott félévben

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):

A számonkérés módja: évközi jegy

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):

A tantárgy tantervi helye: 6. félév

Előkövetelmények: Épületszerkezetek I., Épületszerkezetek II.

Tantárgyleírás:

A hallgatók összegzik az ismereteiket az épületszerkezettan köréből. A strukturális szemlélet alapját a cellák képezik: az épületben létrehozott tereket egymás mellé, valamint egymás alá és fölé rendelt celláknak, az épületszerkezeti elemeket pedig a cellák határának tekintjük. A kurzusban öt témát érintünk. Az első a cellák és az épületszerkezetek. A második a térképzés és erőjáték. A harmadik struktúrák és struktúraváltozás az épületszerkezetek körében. A negyedik a használhatóság struktúrái az épületben. Az ötödik az épülettípusok és jellemzésük. Az épület elméleti felosztását cellákra, az épület erőjátékának és használhatósági rendszerek csoportosításán és megértésén túl a strukturális szemléletet az építés szervezésében használjuk fel. Áttekintjük a négy tartószerkezet (alapok, falak/pillérek, födémek, tetőszerkezetek) építési rendszereit, és az épületek csoportosítás alapján az épülettípusok építési technológiáit.

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • Lámer Géza, dr.: Épületszerkezetek. Budapest, Terc Kft., 2013.
  • Lámer Géza, dr.: Építési alapismeretek. Építési ismeretek 1. kötet. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen, 2021. (kiadás alatt)
  • Lámer Géza, dr.: Bevezetés az épületszerkezettanba. Építési ismeretek 5. kötet. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen, 2022. (kiadás alatt)
  • Lámer Géza, dr.: Strukturális épületszerkezettan. Kézirat. (Kiadás alatt)
  • Lámer Géza, dr.: Rendszeres épületszerkezettan. Kézirat. (Kiadás alatt)

Ajánlott irodalom:

  • Lámer Géza, dr.: Épületszerkezettani fogalomtár. DE. MK. Építész tanszék, 2010. Kézirat.
  • Gilyén Nándor, dr.: Szerkezet és forma az építészetben. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1982.
  • Jöckle, C. – Kerstjens, C.: Építészeti stílusok az ókortól napjainkig. Terc Kft., 2001.
  • Joedicke, J.: Modern építészettörténet a forma, a funkció és a szerkezet szintezése. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1961.
  • Siegel, C.: A modern építészet szerkezetformái. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1969.

Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek

a) tudása

  • Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  • Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
  • Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
  • Ismeri a beruházások, továbbá fejlesztési projektek műszaki kivitelezésének főbb eljárásait, módszereit.
  • Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit és problémamegoldó technikáit.
  • Ismeri a szűkebb műszaki szakterület technológiáit.

 

b) képességei

  • A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  • Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.
  • Képes műszaki, technológiai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
  • Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.

 

c) attitűdje

  • Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
  • Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
  • Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.

 

d) autonómiája és felelőssége

  • Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában.
  • A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
  • Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.

 

Tantárgy felelőse: Szentirmai Tamás DLA, egyetemi docens

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): Dr. Lámer Géza, főiskolai tanár, Phd

 

Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)

Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 28. 08:13