Tantárgy neve: Folyamat optimalizáció |
Kreditértéke: 4 |
|
A tantárgy besorolása: kötelező (Ipari folyamattervezés specializáció) |
||
A tanóra típusa: 0 óra előadás / 3 óra gyakorlat, összesen 36 óra az adott félévben Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): |
||
A számonkérés módja: évközi jegy Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): |
||
A tantárgy tantervi helye: 5. félév |
||
Előkövetelmények: − |
||
Tantárgyleírás: |
||
A tantárgy célja, feladata, hogy megismertesse a vállalatok folyamatainak működését azok elemzését és fejlesztésének és javításának módszereit. Ezáltal a vállalat folyamatainak lefutása optimálisabb lesz
Az gyakorlatorientált képzés valós esettanulmányokkal és azok megoldással mélyíti el a tudást a következő témakörökben: Üzleti folyamatok felépítése és logikai rendszere. Folyamatok helye a vállalatnál. Folyamat kulcs indikátorai, adatok mérése, CTQ meghatározása. Sipoc diagram alkalmazása, kibővített esemény vezérelt folyamatlánc diagram, hibás folyamatok modellezése. Folyamat diagnosztika: A3 jelentés készítés, 8D folyamat fejlesztés esettanulmánnyal. Statisztikai folyamat szabályzás, tűréshatárok készítése, beavatkozási határok és szabályzó kártyák készítése. Kísérlet tervezés módszertana, faktor elemzés, faktor hatások vizsgálata, korreláció elemzés. Variancia elemzés, függetlenség vizsgálat, illeszkedés vizsgálat, khí teszt, fischer egzakt teszt. Paraméteres és nem paraméteres próbák, idősorelemzés. |
||
Irodalom |
||
Kötelező irodalom:
|
||
Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek |
||
a) tudása - Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Ismeri a szűkebb műszaki szakterület termelőeszközeit és azok üzemeltetésének feltételeit, szabályait. - Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait. - Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait. - b) képességei - A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására. - Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására. - Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon. - Képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
c) attitűdje - Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre. - Betartja a munkavégzés és munkavállalás jogi, erkölcsi és szakmai szabályrendszerét. - Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg. - Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg. - Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse. - Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
d) autonómiája és felelőssége - Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában. - Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. - A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. - Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli. - Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végig gondolására. - Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért. - Felelősséget érez munkahelyéért és beosztott munkatársaiért. |
Tantárgy felelőse: Sipos Csanád, mesteroktató |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): |
Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)
Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)