Az ismeretkör: Technológiai ismeretek Kredittartománya: 12 kredit Tantárgyai: 1) Nanotechnológia fizikai és kémiai alapjai 2) Termék előállítási technológiák 3) Csomagolás technika |
Tantárgy neve: Nanotechnológia fizikai és kémiai alapjai |
Kreditértéke: 4 |
|
A tantárgy besorolása: kötelező |
||
A tanóra típusa: 1 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 36 óra az adott félévben Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): |
||
A számonkérés módja: kollokvium Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): |
||
A tantárgy tantervi helye: 2. félév |
||
Előkövetelmények: - |
||
Tantárgyleírás: |
||
A fizika és kémia a nanotechnológia szempontból fontos szerepet játszik: a kémiai nanotechnológiai eszközök működtetéséhez fontos az anyagok kémiai szerkezetének ismerete, a fizikai módszerek és a nanotechnológiai eszközök és folyamatok kifejlesztése fizikai-kémiai kölcsönhatások alapszik. A kurzusnak a célja, hogy bemutassa a nanotechnológia gyakorlatban betöltött jelentőségét, valamint a kémia és a fizika szerepét a nanotechnológia fejlesztésében. A hallgatók megismerik a nanostrukturált anyagok előállításához alkalmas eljárások tudományos hátterét. A nedves eljárások (szol-gél technikák, Langmuir-Blodgett és más önszerveződő eljárások), valamint a nanostrukturált anyagok tesztelésének és jellemzésének módszereit pl. különböző mikroszkópos technikákat, a nanotechnológiai eszközök legfontosabb típusát (szenzorok, funkcionális és reakcióképes rendszerek), működésük kémiai, fizikai-kémiai hátterét és a nanotechnológia biológiai jelentőségét is. |
||
Irodalom |
||
Kötelező irodalom: - Hórvölgyi Zoltán: A nanotechnológia kolloidkémiai alapjai, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar Fizikai Kémia és Anyagtudományi Tanszék Typotex, 2011, ISBN: 978-963-279-467-9 - Csanády Andrásné, Kálmán Erika, Konczos Géza szerk.: Bevezetés a nanoszerkezetű anyagok világába, ELTE Eötvös Kiadó, 2009, ISBN: 978-963-284-053-6 - Bharat Bhushan (ed.): Springer handbook of nanotechnology, Berlin, New York, Springer-Verlag, 2004, ISBN: 3540012184
Ajánlott irodalom: - Peter Fratzl, John W.C. Dunlop, Richard Weinkam (ed.): Materials Design Inspired by Nature: Function Through Inner Architecture, RSC Publishing, 2013 ISBN10 1849735530 |
||
Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek |
||
a) Tudása - Érti a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, valamint gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Ismeri a műszaki berendezések, termelési rendszerek funkcionális működését, követelményrendszerét. -- Birtokában van a kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak.
b) Képességei - A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására. - Képes az integrált ismeretek alkalmazására a műszaki berendezések, technológiai folyamatok, anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika, informatika szakterületeiről. - Képes innovációs folyamatok tervezésének és megvalósításának összehangolására. - Képes multidiszciplináris műszaki ismereteket igénylő feladatok összehangolására, megvalósításuk irányítására.
c) Attitűdje - Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és ezen ismeretek proaktív alkalmazására. - Felvállalja a szakterületéhez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet. - Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi. - Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására. - Rendszer szintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
d) Autonómiája és felelőssége - Önállóan képes műszaki-gazdasági jellegű feladatok megoldására. Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek (elsősorban műszaki, közgazdasági, jogi) képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal. - Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi. - Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásaira, valamint a szakmai-etikai szempontokra. |
Tantárgy felelőse: Dr. Budai István, egyetemi docens, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): - |
Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)
Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)