Építési folyamatok szervezése BIM környezetben

Tantárgy neve: Építési folyamatok szervezése BIM környezetben

Kreditértéke: 4

A tantárgy besorolása: kötelező (Építőipari specializáció)

A tanóra típusa: 2 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 48 óra az adott félévben

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):

A számonkérés módja: kollokvium

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):

A tantárgy tantervi helye: 2. félév

Előkövetelmények:

Tantárgyleírás:

A hallgatók áttekintő képet kapnak az építési folyamatokról és az építési folyamatok szervezéséről BIM környezetben.

A hallgatók az előadásokon megismerkednek az építési folyamatok szakaszolásával, ezen belül a szerződés és vállalatba adás fogalmával, az építmény előkészítésével, tervezésével, megvalósításával, beüzemelésével és üzemeltetésével, valamint a minőség és minőségbiztosítás fogalmaival. A kivitelezés szervezés klasszikus megközelítésének áttekintése után a hallgatók megkezdik az építmény információs modellezés és menedzsment (BIM) alapjainak elsajátítást.

A hallgatók az előadásokon megismerik a BIM szemlélet alapjait, a BIM történetét, a BIM folyamatok szereplőit, valamint a BIM-hez kapcsolódó alapfogalmakat és definíciókat. A tantárgy bemutatja a BIM alkalmazási lehetőségeit. Ehhez mind hazai, mind nemzetközi esettanulmányokkal ismerkednek meg a hallgatók.

A gyakorlat feladatorientált: a hallgatók megismerkednek azokkal a CAD alapú programokkal, amelyek segítségével az építményeket tervezik, illetve az építmény megvalósításának szervezését előkészítik.

A hallgatók a gyakorlatokon és a tananyag otthoni egyéni feldolgozása során a tantárgy témaköreiben elsajátított ismeretek feldolgozásával mélyítik el szaktudásukat, és fejlesztik képességeiket.

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • Sacks, R. – Eastmen, Ch. – Lee, G. – Teicholz, P.: BIM Handbook. A Guide to Building Information Modeling for Owners, Designers, Engineers, Contractors, and Facility Managers. Third Edition. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, Ney Jersey, 2018.
  • Holzer, D.: The BIM Managers Handbook Guidance for Professionals in Architecture, Engineering, and Construction. John Wiley & Sons, Inc. Chichester, West Sussex, 2016.

Ajánlott irodalom:

  • Hardin, B. – McCool, D.: BIM and Construction Management. Proven Tools, Methods, and Workflows. Second Edition. John Wiley & Sons, Inc. Indianapolis, Indiana, 2015.
  • Daniotti, B. – Pavan, A. – Spagnolo, S.L. – Caffi, V. – Pasini, D. – Mirarchi, C.: BIM-Based Collaborative Building Process Management. Springer Nature Switzerland AG 2020.
  • Zagorácz M – Szabó B.: BIM-kézikönyv. 1. kötet. Bevezetés az épületinformációs modellezésbe. 2. kiadás. Lechner Nonprofit Kft., Budapest, 2019.
  • Lámer G. – Szűcs E.: Építési folyamatok szervezése. Budapest, Terc Kft., 2013.

Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek

  1. Tudása
  • Ismeri az alapvető építési folyamatokat, azok összefüggéseit.
  • Ismeri az építési folyamatok szereplőit, feladatait.
  • Ismeri az építmény információs modellezése és menedzsmentje (BIM) kialakulásának körülményeit, célkitűzését, motivációit.
  • Ismeri a BIM kivitelezői, szervezői és fenntartói vonatkozásait.
  • Ismeri a BIM-es szaknyelvet.
  • Ismeri a BIM folyamathoz szükséges szoftvereket.
  • Rendelkezik áttekintő képességgel a BIM információ tartalmáról, információs rendszeréről, alkalmazási területeiről.
  • Érti a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, valamint gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  • Ismeri a műszaki berendezések, termelési rendszerek funkcionális működését, követelményrendszerét.
  • Ismeri a gazdaságos üzemeltetés kialakításának és fejlesztésének feltételeit, módszereit.
  • Ismeri a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
  • Ismeri a műszaki, gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
  • Ismeri a termelő és szolgáltató vállalkozások alapításához és működésük menedzseléséhez, fejlesztéséhez szükséges elméletet és módszertant.
  • Ismeri a minőségügyre, a környezetvédelemre, a fogyasztóvédelemre, a termékfelelősségre, a munkahelyi egészségre és biztonságra vonatkozó műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásait.
  • Birtokában van a kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak.
  • Ismeri a főbb kvantitatív elemzési módszereket, valamint az ezekhez szükséges operációkutatási, matematikai programozási, valószínűségelméleti és matematikai statisztikai alapokat.

b) Képességei

  • Értelmezni tudja az építési folyamatokat, a résztvevőket és azok szerepét.
  • Értelmezni tudja a BIM folyamatokat, a résztvevőket és azok szerepét.
  • Szakszerűen kommunikál a BIM szaknyelv használatával.
  • Kiválasztja az adott BIM folyamathoz szükséges szoftvereket.
  • Megállapítja a BIM folyamathoz szükséges erőforrás igényét.
  • A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
  • Képes a termelő és szolgáltató folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempontokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületek képviselői közötti kommunikációra.
  • Képes üzleti tervek készítésére és megvalósítására, műszaki-gazdasági döntés-előkészítési feladatok elvégzésére és a döntéshozatalra, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására.
  • Képes az integrált ismeretek alkalmazására a műszaki berendezések, technológiai folyamatok, anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika, informatika szakterületeiről.
  • Képes a műszaki értékelemzés feladatainak elvégzésére, a termelési rendszerek és technológiák minőségbiztosítására, a gazdálkodás minőségi és hatékonysági mutatóinak javítására.
  • Képes innovációs folyamatok tervezésének és megvalósításának összehangolására.
  • Képes multidiszciplináris műszaki ismereteket igénylő feladatok összehangolására, megvalósításuk irányítására.
  • Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai és együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
  • Képes a statisztikai és ökonometriai eszköztár alkalmazására az elmélyültebb kutatási tevékenység érdekében.

c) Attitűdje

  • Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
  • Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
  • Elkötelezett a BIM rendszerek építőiparban történő felhasználásában.
  • Elkötelezett az energiatudatos és a fenntartható építési folyamatok iránt
  • Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és ezen ismeretek proaktív alkalmazására.
  • Felvállalja a szakterületéhez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
  • Törekszik szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  • Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
  • Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  • Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
  • Tiszteletben tartja mások szakmai véleményét és eredményeit.
  • Rendszer szintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.

d) Autonómiája és felelőssége

  • Irányítás mellett közreműködik az építési folyamatokat szervező, lebonyolító szakemberekkel egy-egy konkrét projekt megvalósításában.
  • A szakterületéhez tartozó menedzsment feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
  • Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
  • Önállóan képes műszaki-gazdasági jellegű feladatok megoldására. Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek (elsősorban műszaki, közgazdasági, jogi) képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal.
  • Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
  • Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásaira, valamint a szakmai-etikai szempontokra.
  • Értékeli beosztottjai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket, munkatársait felelős és etikus szakmagyakorlásra neveli.
  • Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat, problémamegoldó technikákat, − a globális társadalmi és gazdasági folyamatokat.

 

Tantárgy felelőse: Dr. Lámer Géza, főiskolai tanár

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): Dr. Prof. Szűcs Edit, egyetemi tanár, PhD habil; Varga Emil, mesteroktató; Sztányi Róbert, tanársegéd; Dézsi Tamás, címzetes egyetemi docens

 

Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)

Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 28. 08:29