Vezetői kompetenciák fejlesztése

Az ismeretkör: Szervezés- és vezetéselmélet

Kredittartománya: 12 kredit

Tantárgyai:  

1) Szervezéstechnikák és projektmenedzsment (ekvivalens tárgy: Szervezetfejlesztés és emberi erőforrás menedzsment)

2)  Szervezéselmélet (ekvivalens tárgy: Mérnöki vezetés és szervezési módszerek)

3)  Vezetői kompetencia-fejlesztés

 

Tantárgy neve: Vezetői kompetenciák fejlesztése

Kreditértéke: 4

A tantárgy besorolása: kötelező

A tanóra típusa: 2 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 48 óra az adott félévben

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):

A számonkérés módja: évközi jegy

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):

A tantárgy tantervi helye: 4. félév

Előkövetelmények:

Tantárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatókat felkészítse a vezetői szerepre, illetve megismertesse saját vezetői kompetenciáikkal, azok fejlesztési lehetőségeivel. A tantárgyon keresztül a hallgatók elsajátítják a helyzetfüggő vezetés képességét és a virgin módszert. A hallgatók megismerkednek azokkal a módszerekkel, képességekkel, készségekkel és viselkedési módokkal, melyek szükségesek a mindennapi feladatok ellátásához.

A vezetői általános készségek közül részletesebben felmérhetik saját konceptuális, interperszonális, technikai és politikai (szervezeten belüli hatalom) készségeiket. Megismerkednek a vezetés specifikus készségeket igénylő területeivel, úgy mint a szervezeti források feltárása, koordinálása, ellenőrzése. A résztvevők segítséget kapnak abban, hogyan tudnak vezetőként fejlődni, munkatársakat a megfelelő módon motiválni, konfliktusokat kezelni.

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • John Adailer (2008): Vezetői készségek, Manager Kiadó Kft, Budapest, ISBN: ISBN:
  • 9789639912038
  • Simon Sinek (2017): A jó vezetők esznek utoljára, HVG Kiadó, Budapest, ISBN: 9789633044551
  • Shawn Achor (2019): A boldogság mint versenyelőny - Hogyan legyünk sikeresek a munkában a pozitív pszichológia eszközeivel?, HVG Kiadó, Budapest, ISBN: 9789633047453
  • Chris Brügger Michael Hartschen Jiri Scherer (2015): Egyszerűség - Hatékony stratégiák az üzleti sikerhez, HVG Kiadó, Budapest, ISBN: 9789633042281

Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek

a) Tudása

  • Ismeri a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
  • Ismeri a műszaki, gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
  • Ismeri a termelő és szolgáltató vállalkozások alapításához és működésük menedzseléséhez, fejlesztéséhez szükséges elméletet és módszertant.
  • Ismeri a minőségügyre, a környezetvédelemre, a fogyasztóvédelemre, a termékfelelősségre, a munkahelyi egészségre és biztonságra vonatkozó műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásait.
  • Birtokában van a kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak.

 

b) Képességei

  • A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
  • Képes a termelő és szolgáltató folyamatok műszaki, gazdasági, humán és egyéb társadalmi szempontokból történő áttekintésére, és az egyes szakterületek képviselői közötti kommunikációra.
  • Képes üzleti tervek készítésére és megvalósítására, műszaki-gazdasági döntés-előkészítési feladatok elvégzésére és a döntéshozatalra, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására.
  • Képes a műszaki értékelemzés feladatainak elvégzésére, a termelési rendszerek és technológiák minőségbiztosítására, a gazdálkodás minőségi és hatékonysági mutatóinak javítására.
  • Képes innovációs folyamatok tervezésének és megvalósításának összehangolására.
  • Képes multidiszciplináris műszaki ismereteket igénylő feladatok összehangolására, megvalósításuk irányítására.
  • Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai és együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.

 

c) Attitűdje

  • Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és ezen ismeretek proaktív alkalmazására.
  • Felvállalja a szakterületéhez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
  • Törekszik szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  • Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
  • Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  • Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására.
  • Tiszteletben tartja mások szakmai véleményét és eredményeit.
  • Rendszer szintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.

 

d) Autonómiája és felelőssége

  • Önállóan képes műszaki-gazdasági jellegű feladatok megoldására. Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek (elsősorban műszaki, közgazdasági, jogi) képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal.
  • Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
  • Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásaira, valamint a szakmai-etikai szempontokra.
  • Értékeli beosztottjai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket, munkatársait felelős és etikus szakmagyakorlásra neveli.
  • Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat, problémamegoldó technikákat,− a globális társadalmi és gazdasági folyamatokat.

 

Tantárgy felelőse: Dr. Török László, adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): Dr. Matkó Andrea Emese, egyetemi docens, PhD habil

 

Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)

Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 28. 08:30