| Tantárgy neve: Alkalmazott biológia | Kreditértéke: 4 | |
| A tantárgy besorolása: kötelező | ||
| A tanóra típusa: 2 óra előadás, 1 óra gyakorlat, összesen 36 óra az adott félévben Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): | ||
| A számonkérés módja: kollokvium Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): | ||
| A tantárgy tantervi helye: 3. félév | ||
| Előkövetelmények: − | ||
| Tantárgyleírás: | ||
| A hallgatók megismerkednek az élőlények és az élőhelyük közötti kapcsolattal. Betekintést nyernek abba, hogy az élőlények, köztük az ember milyen hatással van a környezetre, illetve az egyes környezeti változások miként hatnak az élőlényekre. Ismereteket szereznek az élőlények rendszertani besorolásáról, a biodiverzitás megőrzésének fontosságáról. A genetikai információ átadás menetének jobb megismerésén keresztül a hallgatók átfogó képet kapnak a genetikai rendellenességek, betegségek, a genetikai változások és a biotechnológiai eljárások hátteréről, köztük a genetikailag módosított élőlények előállításának és használatának előnyeiről és veszélyeiről. Megismerik a növényi és állati eredetű élelmiszer alapanyagok termelésének, előállításának, feldolgozásának alapjait, ismereteket szereznek az egészséges táplálkozásról, táplálkozással összefüggő betegségekről. A mikrobák szerepe a környezetünkben, az elemek körforgásában, a környezetvédelmi eljárásokban, az ipari folyamatokban, pl. gyógyszergyártás során, élelmiszeriparban. Betegséget okozó mikrobák rövid áttekintése, fertőző betegségek terjedése és az ellenük való védekezés. | ||
| Irodalom | ||
| Kötelező irodalom: 
 | ||
| Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek | ||
| a) tudása - Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait. - Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit, azok egészségre és biztonságra való hatásmechanizmusát. 
 b) képességei - A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. - Képes az egészségmegőrzéssel kapcsolatos információk értelmezésére, hasznosítására, az egészségfejlesztési ismeretek alkalmazására, az egészséget és a hatékonyságot támogató munkahelyi környezet kialakítására. - Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon. 
 c) attitűdje - Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre. - Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse. - Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik. 
 d) autonómiája és felelőssége - A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. - Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért. - Felelősséget érez munkahelyéért és beosztott munkatársaiért. | ||
| Tantárgy felelőse: Dr. Szendrei János, egyetemi docens, PhD | 
| Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): - | 
Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)
Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)