Az ismeretkör: Minőségmenedzsment Kredittartománya: 12 kredit Tantárgyai: 1) Minőségügy és mérnöki menedzsment (ekvivalens tárgy: Minőségügy és mérnöki menedzsment alapjai; Quality and Technical Management) 2) Alkalmazott minőségügyi eszközök (ekvivalens tárgy: Minőségmenedzsment rendszerek) 3) Haladó minőségmenedzsment |
Tantárgy neve: Minőségmenedzsment |
Kreditértéke: 5 |
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tanóra típusa: 2 óra előadás / 3 óra gyakorlat, összesen 60 óra az adott félévben Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): |
|
A számonkérés módja: kollokvium Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): |
|
A tantárgy tantervi helye: 6. félév |
|
Előkövetelmények: Műszaki menedzsment |
|
Tantárgyleírás: |
|
Minőségmenedzsment rendszerek helye, szerepe a vállalatok, intézmények vezetési rendszerében. Minőségfilozófiák, minőségiskolák. Minőségmenedzsment rendszerek alapelvei. A termelő vállalatoknál és a szolgáltató szervezeteknél alkalmazott minőség rendszerek fontosabb jellemzői. A minőségirányítási rendszer követelményei (MSZ EN ISO 9001). MIR elemei és felépítése. Környezetközpontú irányítási rendszer követelményei (MSZ EN ISO 14001). KIR elemei és felépítése. A munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszer követelményei (MSZ EN ISO 45001). MEBIR elemei és felépítése. Integrált irányítási rendszer (IIR) elemei és felépítése. A Total Quality Management alapelvei és fontosabb módszerei. Az önértékelési (EFQM, CAF) modellek alapjai és alkalmazása a vállalati működés folyamatos fejlesztésére. |
|
Irodalom |
|
Kötelező irodalom:
|
|
Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek |
|
a) Tudása - Ismeri a gazdaságos üzemeltetés kialakításának és fejlesztésének feltételeit, módszereit. - Ismeri a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit. - Ismeri a műszaki, gazdálkodási és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit. - Ismeri a minőségügyre, a környezetvédelemre, a fogyasztóvédelemre, a termékfelelősségre, a munkahelyi egészségre és biztonságra vonatkozó műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásait.
b) Képességei - A műszaki szakterületen képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására. - Képes üzleti tervek készítésére és megvalósítására, műszaki-gazdasági döntés-előkészítési feladatok elvégzésére és a döntéshozatalra, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására. - Képes a műszaki értékelemzés feladatainak elvégzésére, a termelési rendszerek és technológiák minőségbiztosítására, a gazdálkodás minőségi és hatékonysági mutatóinak javítására. - Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai és együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
c) Attitűdje - Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és ezen ismeretek proaktív alkalmazására. - Törekszik szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait. - Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység. - Alkalmas az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre és kellő gyakorlat után önálló vezetői feladatok ellátására. - Tiszteletben tartja mások szakmai véleményét és eredményeit. - Rendszer szintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
d) Autonómiája és felelőssége - Önállóan képes műszaki-gazdasági jellegű feladatok megoldására. Döntéseit körültekintően, a különböző szakterületek (elsősorban műszaki, közgazdasági, jogi) képviselőivel konzultálva önállóan hozza meg és ezekért felelősséget is vállal. - Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi. - Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás előírásaira, valamint a szakmai-etikai szempontokra. |
Tantárgy felelőse: Prof. Dr. Szűcs Edit Gizella, egyetemi tanár |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): Halczman Attila, mesteroktató |
Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)
Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)