Méréstechnika

Tantárgy neve: Méréstechnika

Kreditértéke: 4

A tantárgy besorolása: kötelező

A tanóra típusa: 2 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 48 óra az adott félévben

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):

A számonkérés módja: évközi jegy

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak):

A tantárgy tantervi helye: 4. félév

Előkövetelmények: −

Tantárgyleírás:

Méréstechnikai alapfogalmak. Mértékegységrendszerek.  Mérési  hibák.  Mérési eredmények feldolgozása.  Mérési elvek és módszerek. Érzékelők (szenzorok) és mérő átalakítók. Távadók fogalma, jellemzői, egységjeltartományok. Az érzékelők csoportosítása. A mérőberendezés felépítése, jellemzői. Elektromechanikus- és elektronikus műszerek. Digitális műszerek. Mikroelektronikai érzékelők. Rugalmas deformációt mérő eszközök. Hőmérséklet-, fény- és sugárzásérzékelők.

Hőelemek, fémhőmérők, félvezető hőmérők-; Optikai kapuk-; Kapacitív közelítés kapcsolók-; Ultra-

hangos érzékelők-; felépítése, működési elveik és tulajdonságaik. Fólia kivitelű nyúlásmérő bélyegek,

félvezető nyúlásmérő bélyegek, nyúlásérzékelő huzal, 1, 2 és 4 érzékelős hídkapcsolás.

Száloptikás szenzorok. Jelfeldolgozó rendszerek. Nyomás-, hőmérséklet-, nyúlás- és forgómozgás mé-

rése.

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • Babák György: Méréstechnika, Gödöllő, Szent István Egyetem, 2011.
  • Czifra  Árpád,  Drégelyi-Kiss  Ágota,  Galla  Jánosné,  Huba  Antal,  Kis  Ferenc,  Petróczky  Károly: Méréstechnika, Budapest Typotex Kiadó, 2012.
  • Bánlaki Pál, Lovas Antal: Szenzorika és anyagai, Budapest Typotex Kiadó, 2012

Ajánlott irodalom:

  • Dr. Oláh Ferenc- Dr. Rózsa Gábor: Automatikai építőelemek, Universitas Kft. Győr, 2008
  • Dr. Halmai, Attila : Szenzor- és aktuátortechnika, Edutus Főiskola  2011.

Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek

a) tudása

  • Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  • Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
  • Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
  • Ismeri a szűkebb műszaki szakterület technológiáit.

 

b) képességei

  • A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  • Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.
  • Képes a szakterületét támogató szoftverek és informatikai rendszerek felhasználói szintű kezelésére, alkalmazására.
  • Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.
  • Képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.

 

c) attitűdje

  • Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
  • Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
  • Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.

 

d) autonómiája és felelőssége

  • Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában.
  • Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
  • A szakterületét megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.
  • Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért.

 

Tantárgy felelőse: Syeda Adila Afghan, adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): Pamper Miklós, Nagy István, Darai Gyula

 

Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)

Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)

 

Last update: 2023. 09. 05. 15:03