Településfejlesztés és területrendezés I

 

Tantárgy neve: Településfejlesztés és területrendezés I.

MK3TETEA04M317

Kreditértéke: 4

A tantárgy besorolása: kötelező

A tanóra típusa: 1 óra előadás / 2 óra gyakorlat, összesen 42 óra az adott félévben

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak):

A számonkérés módja (kollokvium / évközi jegy / egyéb): kollokvium

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): -

A tantárgy tantervi helye: 4. félév

Előkövetelmények: -

Tantárgyleírás:

A településfejlesztés feladata a települési környezet fejlesztése, optimális szinten tartása, amelynek egyik lényeges eszköze a területrendezés. A terület, illetve településrendezés a település területének megfelelő felhasználását és az építés helyi rendjének szabályozását, ezek révén a település-fejlődését, a kedvező településkép kialakítását szolgálja. A településrendezés feladata az országos-, a térségi-, a települési érdekek és a jogos magánérdekek összhangjának megteremtése, az érdekütközések feloldásának biztosítása, valamint az erőforrások kíméletes hasznosításának elősegítése.

A kurzus során a hallgató megismeri a településfejlesztés és rendezés fogalomrendszerét, gazdasági, társadalmi és jogszabályi kereteit, a fejlesztés és rendezés kapcsolatát. Tisztában lesz a településfejlesztés területi intézményei, valamint a központi állami szervek feladat- és hatáskörével. El tudja helyezni a településfejlesztési tervet a térségi tervezés rendszerében és ismeri a tervek hierarchikus rendszerét a településfejlesztési koncepciótól a településfejlesztési projektig.

A hallgató megismeri a területrendezési terv tartalmi elemeit, a település térbeli kialakításának szempontjait, a területrészek felhasználási módjait, a műszaki infrastruktúra elemeit, valamint az épített és természeti környezet védelmének indokait. Elsajátítja és alkalmazni tudja a településrendezési eszközöket.

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • Az előadások anyaga, mely a hallgatók számára PPT-ben elérhető.

 

Ajánlott irodalom:

  • Süli-Zakar István: A terület- és településfejlesztés alapjai I-II. Dialog Campus Kiadó, Budapest-Pécs
  • Pap Norbert – Tóth József (szerk.): Terület- és településfejlesztés I.; A terület- és településfejlesztés alapjai (Terület- és településfejlesztési szakkönyvek 2. kötet, Alexandra Könyvkiadó, Pécs, 2005
  • Rechnitzer János (szerk.): Település és fejlesztés – Közszolgáltatások hatékonyságának növelése a településfejlesztésben, 2007, Budapest
  • Szigethy Ernő (szerk.): Terület- és településfejlesztési ismeretek (Tankönyv a köztisztviselők továbbképzéséhez), Magyar Közigazgatási Intézet – MKI, 2006, Budapest

 

Előírt szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek

  1. tudása
  • Ismeri a szűkebb műszaki szakterület termelőeszközeit és azok üzemeltetésének feltételeit, szabályait.
  • Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
  • Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
  • Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit.
  • Ismeri a műszaki szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, termelésmenedzsment, minőségmenedzsment, projektmenedzsment, innováció-menedzsment, környezetmenedzsment, termékmenedzsment, logisztikai menedzsment, stratégiai menedzsment, vállalkozásmenedzsment, információmenedzsment, marketing, közgazdaságtan, jog stb.) alapjait, követelményeit, összefüggéseit.
  • Ismeri a beruházások, továbbá fejlesztési projektek tervezésének, gazdaságossági vizsgálatainak, műszaki kivitelezésének főbb eljárásait, módszereit.
  • Ismeri a környezeti hatásvizsgálatok végzésére és a hatástanulmányok összeállítására vonatkozó módszertant és a jogi szabályozás alapjait.
  • Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
  • Ismeri a szűkebb műszaki szakterület technológiáit.

 

  1. képességei
  • A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  • Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.
  • Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
  • Képes üzleti tervek készítésére, döntés-előkészítési feladatok elvégzésére, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására.
  • Képes munkahelyi csoportok vezetésére, az emberi erőforrás menedzselési feladatainak ellátására.
  • Képes az információk menedzselésére.
  • Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására.
  • Képes a gyakorlatban is alkalmazni a szakterületéhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek előírásait, követelményeit.
  • Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel.
  • Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési,
  • analizáló és szintetizáló képességgel.
  • Képes a beruházási igények felmérésére, menedzselésére, valamint a beruházásokkal kapcsolatos műszaki és gazdaságossági vizsgálatok végrehajtására.
  • Képes a szakterületét támogató szoftverek és informatikai rendszerek felhasználói szintű kezelésére, alkalmazására.
  • Képes a gyakorlatban is alkalmazni a szakterületéhez kapcsolódó munka- és való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására.

 

  1. attitűd
  • Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
  • Betartja a munkavégzés és munkavállalás jogi, erkölcsi és szakmai szabályrendszerét.
  • Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg.
  • Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint együttműködésben hozza meg.
  • Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
  • Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
  1. autonómiája és felelőssége
  • Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában.
  • Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására.
  • Önállóan képes a szervezetek működésének menedzselésére.
  • A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns probléma-megoldó módszereket.
  • Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
  • Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végig gondolására.
  • Felelősséget vállal szakmai döntéseiért.
  • Felelősséget vállal az általa irányított és az általa elvégzett munkafolyamatokért.
  • A szakterületét megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.
  • Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért.
  • Felelősséget érez munkahelyéért és beosztott munkatársaiért.

 

Tantárgy felelőse: Dr. Kulcsár Balázs, egyetemi docens, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k): -

 

Tantárgyi tematika heti bontásban (nappali tagozat)

Tantárgyi tematika konzultációnként (levelező tagozat)

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 28. 08:11